Salon Etiquette 101 voor jouw!

Salon etiquette 101

In mijn 9+ carriĆØre als schoonheidsspecialiste heb ik al best wat meegemaakt. En al deze voorbeelden te minste 1 keer meegemaakt. De ongeschreven Salon etiquette regels die er zijn geef ik je prijs. Als je zelf schoonheidsspecialiste bent zal je echt af en toe met je ogen rollen wanneer je dit leest van herkenning. En je als klant geregeld een salon binnenstapt probeer deze irritaties niet te doen voor nog een betere treatment. Om een favoriete klant te worden van je specialist! Dat lijdt altijd tot deuren die openen die normaal gesloten blijven. Zoals een treatment na sluitingstijd omdat je last minute een belangrijk event hebt bijvoorbeeld. Wie wil dit nou niet.
Ik heb geen contant geld meegenomen, kan ik u volgende week betalen? Nou nee! Die vlieger gaat echt niet op hoor. En gelukkig bestaan er ook apps zoals Tikkie ect. En vaak kan je gewoon bij een gedegen zaak met pin betalen. Dit vraag je toch ook niet in de supermarkt toch? De eerste keer dat ik dit hoorde was ik echt even verbaasd over. Hoe durfde deze persoon dit te vragen? Het hebben van ongeschreven regels die ik met salon etiquette blog over probeer te brengen nu. Zou heel handig geweest zijn toen.

Ik heb je mijn nagels zo vaak zien doen dat ik het waarschijnlijk zelf zou kunnen doen.
Je zal versteld staan hoe vaak dit misgaat. Zeker met elektrische freesmachines gebruik. Vaak word er letterlijk door de nagel heen gefreesd. Iets wat echt heel pijnlijk is. Het is veel moeilijker dan het lijkt zeker met acryl of gel nagels. De ervaring die een specialist heeft hebben we niet gekregen door alleen maar te kijken. Maar je staat er vrij in natuurlijk maar we weten ook dat je wel terugkomt šŸ˜‰ En dan is het maar de vraag of ik je nagels kan herstellen. Zoals je zal lezen in deze blog over salon etiquette bij de laatste punt. De specialist weet meer dan je denkt.

Ik ben van gedachten veranderd, ik hou niet van deze kleur (als je al zes nagels hebt gedaan). Grr moet alles er weer af. Als het normale lak is gaat dit snel maar als dit een gellak is zijn we zo minimaal 20 minuten verder. En daar is vaak geen tijd voor in de agenda. Grote kans dat dit dan ook niet kan. Kijk altijd na de eerste nagel hoe je de kleur vind. En vertel het meteen.

Ik heb eerder henna gehad in mijn oude salon, ik heb geen patchtest nodig. De kans dat je een allergie opbouwt is hoog. En vaak werk ik met een ander merk dat je oude salon dus die patch test komt er. Anders geen henna wenkbrauwen voor jou. Zo’n test word een paar dagen van te voren gedaan. Persoonlijk verf ik eerst altijd met normale verf bij nieuwe klanten. Ook als je henna inboekt. Dit is ook een protocol dat ik vertel aan mijn klanten. Doe dan een patch test achter je oor om te zien of je allergisch bent. En bij je tweede afspraak met een negatieve patch test gaan we met henna aan de slag.

Ik wed dat je voeten haat! Eh nee, Er is niks mis met een paar schone voeten. Lees goed SCHONE voeten! Niet na een uur lang gezweet te hebben in de gym zonder douchen op mijn stoel ploffen. Irritant en respectloos naar de specialist toe. Zorg altijd dat je fris bent voor elke behandeling. Of het nu een pedicure, facial, wax of massage is. En persoonlijk volg ik op dit moment een opleiding tot medisch pedicure.

Ik zal vandaag geen retail producten kopen, ik kan ze goedkoper krijgen op E-bay ect. Behalve dat het vaak namaak kan zijn dat je koopt. En niet precies weet wat erin zit qua ingrediƫnten. Je bent echt niet genoodzaakt om bij elke behandeling wat te kopen maar als je aan de slag wilt en echt je huid wil verbeteren. Raad ik je wel aan om producten te gebruiken die wat doen voor je huid op langere termijn.

Ik heb mijn zoontje van twee bij me, hij komt wel goed in de hoek terwijl ik mijn massage heb. Om vervolgens overal aan te zitten en gevaarlijke situaties creƫren. Vaak staan er hars apparaten of andere dure apparatuur aan. Zonder kinderen is het veel makkelijker ontspannen. Een behandelkamer is een kids vrije zone als je het mij vraagt. Persoonlijk zal ik dan de behandeling met je verzetten naar een kinderloze tijd. Als de geplande behandeling van vandaag niet opgevuld kan worden door een andere klant omdat het binnen de 24uur tijdvlak voor de behandeling zit. Zal dit in rekening worden gebracht.
“Ik heb een zeer gevoelige huid !!!” Als ik een euro kreeg voor elke klant die dit verteld en waarbij het niet klopt. Was ik allang miljonair. Natuurlijk bestaat een gevoelige huid wel. Een voorbeeld van een gevoelige en uitbalans huid is er een met rosacea. Hier heb ik al een blog over gemaakt. Maar vaak worden er verkeerde producten gebruikt die niet bij je huid passen. Zoals 2x per dag je huid scrubben bijvoorbeeld. Of Zwitsal olie op je gezicht smeren. Daar is het niet voor gemaakt. Dus doe maar niet. Laat mij je huid beoordelen en je routine. Dan kunnen we samen een mooie huid gaan opbouwen die niet gestrest is.
Te laat zijn voor je afspraak. Zoals het op de meeste werkplekken etiquette ook niet gewaardeerd wordt. Is het in de salon etiquette ook zo. Je behandeling kan ingekort worden of helemaal niet meer door gaan. Dit ligt er maar net aan wat er geboekt staat. En dit tijdverlies zal in rekening gebracht worden. De klant na u mag er geen nadeel aan hebben tenslotte.
Het huidadvies die gegeven is compleet negeren. Vaak willen we je gewoon een mooie huid gunnen. Niet meteen van alles verkopen. Maar van alleen eens per 5 a 4 weken een mooie huid creƫren is helaas niet mogelijk. Thuis goede passende producten gebruiken voor je huid zorgt ervoor dat de huid blijft stralen. Vaak vertellen we je bij verdachte plekjes om naar de huisarts/dermatoloog te gaan. Dit doen we niet voor ons zelf maar voor jou veiligheid. Dit zal ook bij je klantgegevens genoteerd worden en bij je volgende afspraak naar gevraagd worden. Op deze manier kunnen we aan een fijne samenwerking bouwen waar we beide blij van worden. Een mooi idee voor een specialist is dan ook een portfolio te hebben.
Ervan uit gaan dat schoonheidsspecialiste te dom zijn om iets anders te doen Hoezo zijn we dom? Het is een beroep waar je niet uitgeleerd. Dit geld voor elke beroep in de uiterlijke verzorging. Komen per jaar nieuwe producten uit, apparaten, behandelwijze wijzigen continue. Nee, ik zal niet alles weten maar geloof me als ik ga praten zoals volgens de juiste termen. Volgt de klant mij niet meer. Zit namelijk o.a. veel latijn in verwerkt. Dit gebruiken we niet dagelijks maar voor een email om je te helpen bij een doorverwijzing zal het zeker helpen.

Natuurlijk kan ik nog meer salon etiquette punten vertellen. Maar wat zijn de tips die jij hebt? Vertel het in de reactie gedeeld onder deze blog!

Hieronder staan nog meer blogs die je interesseren:


Liefs Tessa


2 reacties op “Salon etiquette 101”

  1. Pingback: Wat te doen met een Rosacea huid? - Tessa van den Brandt

  2. Pingback: Wat te doen met een Rosacea huid? - Tessa van den Brandt

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top